Thursday, December 25, 2008

Mendesak PPSMI dihentikan adalah satu AGENDA UMMAH.

Mendesak PPSMI dihentikan adalah satu AGENDA UMMAH.
Usaha untuk menghentikan perlaksanaan dasar PPSMI tidak harus dilihat bukan sekadar isu biasa bahkan ia harus dipandang serius dan dinilai sebagai satu AGENDA UMMAH. Perjuangan mendesak PPSMI dihentikan harus digalasi oleh semua umat Islam di Malaysia khususnya.

Ini kerana perlaksanaan PPSMI dilihat mengundang bencana besar terutama kepada ramai di kalangan pelajar Melayu Islam.

Antara kesan perlaksanaan PPSMI adalah :

1-Perlaksanaan PPSMI ini bakal merudumkan lagi penguasaan pelajar Melayu Islam dalam bidang Matematik dan Sains.

Jika dilihat sebelum perlaksanaan PPSMI, pelajar kita sudah sedia lemah dalam menguasai dua subjek penting tersebut dan berada agak terbelakang berbanding dengan pelajar dari bangsa lain.

Lebih mendukacitakan kelemahan dalam menguasai dua subjek tersebut bukan sahaja berlaku di kalangan pelajar Melayu Islam luar bandar malah juga di bandar.
Kini apabila pengajaran dan pembelajarannya ditukar kepada bahasa Inggeris, ia menyukarkan lagi penguasaan mereka dalam subjek tersebut.

Hasilnya umat Islam di Malaysia pada masa depan bakal mengalami ketandusan sedikit demi sedikit pakar-pakar dalam bidang Matematik dan Sains. Kos-kos penting seperti perubatan dan kejuruteraan di IPTA dan IPTS hanya akan didominasi oleh mahasiswa dari bangsa lain lantaran pelajar Melayu Islam tidak mempunyai kelayakan yang cukup untuk memohon kos-kos tersebut.

Akhirnya, pada masa hadapan kita sukar sekali dapat melihat umat Melayu Islam tampil menjadi golongan professional di Malaysia.

2- Dasar PPSMI juga bakal menggelapkan masa depan pelajar Melayu Islam di kawasan luar bandar dan masyarakat orang asli di pedalaman.

Kesan kesukaran mempelajari subjek matematik dan sains paling dirasai oleh golongan ini kerana mereka memang benar-benar bergantung kepada guru mereka di sekolah untuk belajar subjek tersebut.

Berbanding pelajar yang tinggal bandar, mereka berpeluang untuk mendapatkan tuisyen selepas waktu sekolah. Selain itu juga, rata-rata daripada mereka terdiri dari keluarga yang berpendidikan. Justeru, mereka masih dapat mengulangkaji pelajaran Matematik dan Sains dalam Bahasa Inggeris dengan bantuan ibubapa mereka.

Namun, kebanyakkan ibubapa pelajar yang tinggal di luar bandar terdiri dari petani dan peniaga kecil. Mereka tidak dapat membantu secara langsung anak-anak mereka. Mereka juga sukar untuk mendapatkan tuisyen tambahan. Maka mereka akan terus ketinggalan dalam menguasai subjek Matematik dan Sains sekaligus menjejaskan keputusan peperiksaan mereka.

Kesannya, kebanyakkan pelajar Melayu Islam yang tinggal di luar bandar hanya akan layak melanjutkan pelajaran dalam kos-kos yang tidak popular di universiti. Risiko dari tindakan ini berlakulah gejala pengangguran.

3- Dasar PPSMI juga dilihat sebagai satu usaha kearah mengikis keyakinan dan jati diri pelajar Melayu Islam.

Mereka seolah-olah didoktrin kejayaan hanya akan dicapai apabila kita mengikut cara Barat termasuklah untuk menuntut ilmu. Sedangkan Jepun, Perancis dan Jerman tetap maju walaupun menggunakan bahasa mereka sendiri.

Antara kejayaan penjajah semasa menjajah sesuatu bangsa itu adalah dengan memadamkan keyakinan diri bangsa yang dijajah. Bangsa tersebut menjadi tidak yakin dengan kemampuan yang mereka miliki termasuklah untuk menggunakan bahasa ibunda mereka sendiri.

Kesan untuk jangka panjang, pemikiran pelajar Melayu Islam akan berkiblatkan barat dan tiada lagi keyakinan terhadap jati diri mereka sebagai bangsa Melayu yang beragama Islam.

Perkara ini amat ditegah dalam Islam. Firman Allah:

"Dan bahawa inilah jalanku yang lurus, maka ikutilah ia dan janganlah kamu mengikuti
jalan-jalan (yang lain) kerana jalan-jalan itu mencerai-beraikan kamu dari jalanNya.
Yang demikian itu diperintahkan Allah kepadamu agar kamu bertaqwa".
(Al-An'aam: 153)

Peranan kita mahasiswa Islam IPG

1- Menulis dan menghantar tulisan demi tulisan pada KPM, akbar dan majalah yang mendesak supaya dasar PPSMI ini dihentikan. Jangan mengharapkan orang lain melakukannya tetapi sepatutnya kita.Tulislah walaupun sekadar mengolah isi yang sama kerana usaha ini amat memberi kesan.

2- Menerangkan kepada rakan-rakan di IPGM masing-masing tentang dasar PPSMI dan kesan buruk pelaksanaannya melalui sebaran artikel dan berusaha menjadikannya isu PPSMI ini antara ‘topik sembang’di kalangan rakan-rakan.

3- Menyokong usaha yang dilakukan oleh mana-mana individu atau kumpulan yang memperjuangkan supaya PPSMI dihentikan.

4-Memohon dan bermunajat kepada Allah SWT supaya Allah membantu dalam merealisasikan hasrat kita.

Kesimpulan

Justeru, seluruh Mahasiswa Islam IPG harus segera sedar akan realiti dasar PPSMI ini. Kita bukanlah menentang Bahasa Inggeris. Namun, cara untuk meningkatkan penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar ialah dengan memperkasakan subjek Bahasa Inggeris dan bukan mengaplikasikan dasar PPSMI ini.

Kita selaku Mahasiswa Islam IPG yang terlibat secara langsung dalam dunia pendidikan di Malaysia seharusnya kita adalah komuniti yang lebih lantang dan sensitif dalam sesuatu isu pendidikan negara. Sudah tiba masanya kita maju setapak kehadapan untuk lebih berani dalam menyatakan pendirian dan memunggah idealisma mahasiswa kita ke tengah masyarakat.

Secara kesimpulannya, usaha mendesak dasar PPSMI dihentikan harus dilihat sebagai satu agenda ummah. Semoga atas nawaitu ini, segala usaha ke arahnya akan diterima sebagai amal kebajikan di sisi Allah SWT.

Firman Allah:

"Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin diri dan harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka.. ".
(At-Taubah: 111)

Artikel disumbangkan oleh:

Muhammad Ehsan B Abd. Halim
PISMP-IPGM Sains IP Ipoh
http://ehsanhalim.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment