Wednesday, December 24, 2008

KPM akan disaman


Tan Sri Prof. Emeritus Ismail Hussein, Ketua 1 Gapena

Gabungan Penulis Nasional (Gapena) melalui Tan Sri Prof. Emeritus Ismail Hussein, Ketua 1 Gapena, akan mengambil tindakan mahkamah terhadap Kementerian Pelajaran sekiranya meneruskan penggunaan bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains dan Matematik.

Sebelum ini pelbagai golongan seperti GAPENA, Kumpulan Perihatin, PKPIM, Dong Jiao Zong, Kesatuan Guru-Guru Melayu Malaysia Barat (KGMMB), Majlis Permuafakatan Persatuan Ibu Bapa dan Guru Nasional, Pemuda PAS, Umno Johor termasuk menteri dan tokoh-tokoh ternama sudah membantahan melalui persidangan dan kenyataan media.

Malangnya usaha ini dilihat gagal. Pihak kerajaan khususnya Menteri Pelajaran, Dato Seri Hishamuddin Tun Hussein tidak langsung menunjukkan langkah yang positif ke arah mengembalikan pengajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu.

Melihat keadaan ini, NGO-NGO di Malaysia dilihat mula mengorak langkah pada tahap kedua yang dilihat agak keras iaitu dengan menyaman pihak KPM.
Sebelum sudah ada pihak yang telah menfailkan saman terhadap kerajaan berkaitan perlaksanaan PPSMI iaitu Dewan Pemuda Pas.

Saman tersebut difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 21 Januari 2006 lagi melalui Tetuan Mohamed Hanipa & Associates dan kes ini masih sedang berjalan di mahkamah.

Justeru, semua mahasiswa IPG khususnya disarankan untuk membuat satu kajian dan penilaian yang serius terhadap semua isu-isu yang berkaitan PPSMI ini.

No comments:

Post a Comment