Monday, December 7, 2009

Senjata Seorang Mu'min

Isu doa begitu panas diperkatakan sekarang lebih-lebih lagi ianya dimanipulasikan oleh sesetengah pihak. Isu ini hanyalah berpunca daripada keinginan seorang pemimpin tanah air yang juga merupakan seorang ulama ingin mendoakan agar perdana menteri dibukakan fikirannya supaya memberikan hak yang sepatutnya diterima oleh kerajaan negeri . Isu tersebut telah membuka mata ramai pihak lantas memberikan pelbagai reaksi. Salah seorang mufti juga telah menegur tindakan tersebut dengan alasan ianya akan merosakkan persaudaraan Islam. Segelintir pihak juga melahirkan rasa ketidak puasan hati dengan mengadakan demonstrasi untuk mendesak pemimpin tersebut memohon maaf dan meletakkan jawatannya.

Persoalannya di sini mengapa ramai pihak begitu takut dengan tindakan pemimpin tersebut? Jelas di sini bahawa doa ataupun dikenali sebagai senjata mukmin adalah suatu senjata yang begitu ampuh sehingga ramai orang begitu takut kepadanya. Hakikatnya mengapa kita perlu melarang orang yang dizalimi supaya berdoa meminta pertolongan daripada Allah SWT tetapi mengiyakan segala tindakan orang yang zalim? Ianya tidak tumpah seperti seorang ah long yang mengugut mangsanya supaya jangan melaporkan tindakan ganasnya kepada pihak polis. Bagi umat Islam yang beriman, kepada siapa lagi yang patut kita mengadu ketika dizalimi melainkan kepada Allah SWT sendiri. Soalnya, tindakan tersebut bukan hendak merosakkan persaudaraan Islam, tetapi berpunca daripada tindakan yang tidak adil walaupun ianya dilakukan oleh orang Islam sendiri. Jadi, di mana salahnya seorang pemimpin dan rakyatnya mengadu kepada Allah SWT mengenai kezaliman yang dialami oleh mereka.

Memetik kata-kata pemimpin tersebut, doa adalah satu permohonan . Jika kita rajin membuka sejarah doa-doa yang diambil oleh para Nabi, kita tentu boleh berjumpa dengan kandungan doa Nabi Musa AS dan Nabi Muhammad SAW sendiri yang pernah mendoakan bala kepada musuh Islam.

Jika kita membuka himpunan hadis dalam Ridhatus Solihin, kita akan berjumpa dengan maksud doa yang berbunyi begini : “Wahai Tuhan, tolong balas bela, ke atas mereka yang zalim.” Maksud doa yang hamper sama ini juga turut terkandung dalam Qunut Nazilah berbunyi: “Wahai Tuhan, musnahkan golongan kafir dan munafiq.”

Kita kena faham bahawa selain daripada orang-orang kafir yang melawan Nabi SAW, orang munafiq juga ramai. Mari bersama-sama kita menyemak dua ayat ini:

1. “dan sesungguhnya Allah telah menurunkan kepada kamu si dalam al Quran bahawa apabila kamu mendengar ayat-ayat Allah diingkari dan diperolok-olokkan (oleh orang-orang kafir), maka janganlah kamu duduk beserta mereka, sehingga memasuki perbicaraan yang lain kerana sesungguhnya (kalau kamu berbuat demikian), tentulah kamu serupa dengan mereka. Sesungguhnya Allah akan mengumpulkan semua orang munafiq dan orang kafir di dalam Jahannam. – (Surah an Nisa’:Ayat 10)

2. “Sesungguhnya orang-orang munafiq itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekalian sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.” – (Surah an Nisa’: Ayat 145)

Akhirnya, melalui doa keampunan dan rahmat diperoleh, dan melalui doa juga musibah dan kesusahan terhindar.

No comments:

Post a Comment