Saturday, April 10, 2010

Tragedi April di Bumi Palestin

Ruangan ini akan mengembalikan ingatan kita semua peristiwa pembantaian dan keganasan zionis yahudi ke atas penduduk Palestin pada bulan April semenjak tahun 1948 hingga 2004. Bersama kita renungkan apa yang telah terjadi kepada saudara kita di Palestin dan apakah sumbangan kita kepada mereka semua.

9 April 1948
Pembunuhan kejam militant yahudi kumpulan Hajnah dan Argun yang diketuai oleh Manachem Begin ke atas 250 orang Islam di Dir Yassin, 100 daripada mereka adalah wanita. Penduduk yang masih hidup diangkut dengan trak dan diarak di hadapan penduduk yahudi untuk dilontar dengan batu. 19 tahun kemudian (Jun 1977) ketua pengganas ini (Manachem Begin) ditabalkan sebagai PM Israel.

8 April 1970
Pembunuhan beramai-ramai umat Islam di Bahrul Baqar.

16 April 1988
Seorang menteri Palestin yang dikenali sebagai Abu Jihad dibunuh oleh pasukan perisikan Israel, Mossad di Tunisia.

18 April 1996
Pembunuhan Qana. Tentera Israel menggunakan senjata berat termasuk helicopter menyerang dan memusnahkan sebuah kem PBB di selatan Lubnan yang menjadi tempat perlindungan orang awam Lubnan. 160 orang terbunuh, kebanyakkan wanita, kanak-kanak dan orang tua.

17 April 2004
Belum sampai sebulan menerajui HAMAS, Dr Abdul Aziz Rantisi pula ditembak bersama dua orang rakannya, Akram Nisardan Ahmad al-Ghurrah.



Beberapa ketika sebelum mati syahid, Rantisi ditanya oleh wartawan adakah beliau bimbang dengan ancaman bunuh rejim zionis. Beliau menjawab, “Adakah kita takut mati? Ia adalah kematian yang boleh berlaku disebabkan pembunuhan atau penyakit kanser. Sama sahaja. Semua kita sedang menunggu saat akhir kehidupan. Tidak ada yang boleh berubah. Sama ada di sebabkan bedilan Apache atau disebabkan terhenti denyutan jantung. Saya lebih suka memilih Apache..”

Ternyata Apache telah membedil kereta yang dinaiki bersama dua rakannya.



(Dipetik daripada buku ‘Gaza Menangis’, tulisan Aris Hazlan Ismail & Riduan Mohamad Nor, cetakan pertama Februari 2009)

No comments:

Post a Comment