Tuesday, October 20, 2009

Peluang Bisnes Untuk Guru Pelatih



Ramai sahabat-sahabat yang ajak saya bisnes dan cerita pelbagai jenis ilmu bisnes. Macam-macam jenis bisnes ada. Sehinggakan bisnes multilevel yang jelas haram pun digodanya saya untuk menyertainya. Namun s aya perhatikan kehidupan mereka jelas semakin jauh mereka itu dari tuhan, semakin sibuk mereka itu dengan bisnes mereka. Ke sana ke mari sehingga lupa sudah mereka kepada rumah Allah. Sebelum berbisnes mereka merupakan ahli kepada rumah Allah, kuat bekerja untuk Islam, tetapi sesudah menceburi bisnes sebaliknya pula terjadi.

Teringat saya kata-kata naqib hasil ulasannya dari sebuah hadis :

“ Apabila Allah murka pada seseorang, maka Allah berikannya harta yang haram dan Allah kirimkan syaitan untuk menjaga harta-hartanya. Maka syaitan pun menyibukkannya dengan kekayaan sehingga dia tiada masa lagi untuk Islam. Tiada masa lagi untuk beramal dan bekerja untuk memperjuangkan Islam. Tiada masa lagi untuk solat berjemaah di masjid, berusrah dan sebagainya. Lebih parah lagi, dia tidak akan terasa bahawa dia telah dilalaikan oleh syaitan dengan harta-hartanya.”

Ramai para sahabat Rasulullah dengan sebab harta, mereka menjadi kaya raya. Namun kekayaan mereka menjadi jambatan ke syurga. Semakin kaya mereka, semakin kuat mereka berjuang untuk agama Allah. Tetapi manusia sekarang meninggalkan kerja-kerja Islam untuk menjadi kaya. Jadi terbalik “coowhere” (istilah kelantan). Jauhnya kita jika hendak dibandingkan dengan para sahabat.

Kata naqib lagi :

“ Alamat orang yang dimurkai oleh Allah s.w.t ialah dia susah hendak melakukan kebaikan dan sangat mudah dan senang untuk membuat maksiat dan kejahatan. Sebaliknya alamat orang yang disukai Allah ialah dia berasa senang untuk melakukan kebaikan dan berasa berat untuk melakukan maksiat dan kejahatan kepada Allah.
Saya rasa terpukul dengan kata-kata naqib dan mula sedar diri...

ALLAH AJAK KITA BUAT BISNES

Di dalam surah yang lain (as-Soff 10-12) Allah menjanjikan sebuah bisnes yang dapat menyelamatkan diri orang-orang beriman daripada azab neraka yang tidak terperi sakitnya dengan hanya bermodalkan kepada dua perkara iaitu :

Modal 1: Beriman kepada Allah dan Rasul.
Modal 2: Berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan harta benda dan diri.

Daripada bisnes ini Allah s.w.t menjanjikan 3 untung bersih iaitu :

Untung 1 : Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu
Untung 2 : Masuk ke dalam taman-taman yang mengalir di bawahnya beberapa sungai.
Untung 3 : Ditempatkan di tempat-tempat tinggal yang baik dalam Syurga "Adn"

Malahan ada lagi tambahan bonus daripada keuntungan tersebut iaitu :

Bonus 1 : Mendapat limpah kurnia yang disukainya.
Bonus 2 : Mendapat pertolongan dari Allah.
Bonus 3 : Kemenangan yang cepat.

Inilah berita-berita gembira tentang bisnes yang Allah yang harus disahut oleh orang-orang beriman dan disampaikan kepada para mukminin yang lain Allah s.w.t. Allah s.w.t meyebut di akhir ayat ini “Itulah kemenangan yang besar”. Oleh itu marilah kita sama-sama berjuang membela dan menegakkan agama Allah dengan seikhlas hati agar kejayaan menjadi milik kita.

From http://www.aminazli.blogspot.com

1 comment:

  1. BACA FAHAMI PERHALUSI

    Surah As-Soff 10-12

    10. Wahai orang-orang Yang beriman! mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan Yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa Yang tidak terperi sakitnya?
    11. Iaitu, kamu beriman kepada Allah dan RasulNya, serta kamu berjuang membela dan menegakkan ugama Allah Dengan harta benda dan diri kamu; Yang demikian itulah Yang lebih baik bagi kamu, jika kamu hendak mengetahui (hakikat Yang sebenarnya).
    12. (dengan itu) Allah akan mengampunkan dosa-dosa kamu, dan memasukkan kamu ke Dalam taman-taman Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, serta ditempatkan kamu di tempat-tempat tinggal Yang baik Dalam syurga " Adn ". itulah kemenangan Yang besar.

    ReplyDelete