Wednesday, October 14, 2009

LEDAKKAN KUASA GURU PELATIH ISLAM



Guru Pelatih Islam pada hari ini sebenarnya bertanggungjawab mengembalikan semula kefahaman umat Islam tentang kesyumulan Islam yang sebelum ini telah diselewengkan oleh musuh-musuh Islam. Usaha tersebut dilihat maha penting bagi menghapuskan kejahilan umat Islam sendiri yang tidak memahami tasawwur Islam dengan sebenarnya.
Kejahilan dan Kelemahan umat Islam disebabkan lemahnya mereka memahami Islam berdasarkan ajaran al-Quran. Sepatutnya umat Islam mempelajari ilmu di bawah semangat ajaran Islam. Barulah ilmu yang diperolehi dapat membantu menguatkan lagi Islam yang dianuti.

Janganlah kita menjadi seperti golongan “tradisionalis” yang lebih menekankan persoalan Ibadah Khususiyyah, seperti sembahyang, puasa, zakat, dan haji tanpa melihat kepada tuntutan Islam sejagat.

Kita juga harus mengatakan “TAK NAK” kepada golongan “modenis” yang hanya menekankan kepada kemajuan “orang Islam” tanpa melihat kepada tuntutan Islam seluruhnya dengan bersikap sekular iaitu melihat agama dan negara dari sudut –sudut yang berlainan.
Marilah kita ledakkan perjuangan mempertahankan identiti Islam dari sebarang pengubahsuaian dan memperjuangankan Islam sebagai “Ad-Deen”. Timbulkan minat dalam diri untuk memperbaiki masyarakat dan individu yang menyimpang dari ajaran Islam yang sebenar.

Ingatlah kemenangan dalam perjuangan Islam tidak akan diraih tanpa pertolongan daripada Allah SWT dan pertolongan Allah hanya akan dapat dicapai apabila pejuang mendekatkan diri kepadaNya.

Menurut Dr Yusuf Qaradawi (2005) antara unsur-unsur dasar ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah ialah :
1)Berpegang teguh dengan sunnah dan menjauhi bidaah.
2)Menjaga perkara-perkara fardhu kerana Allah tidak menerima amalan sunnah sebelum memenuhi amalan fardhu.
3)Menganjurkan Solat Jamaah.
4)Menganjurkan pelaksanaan sunnah khususnya berpuasa dan solat malam.

Realisasikan pembentukan “Daulah Islamiah” dengan pembentukan peribadi-peribadi muslim dan pembentukan keluarga-keluarga muslim dan setelah itu akan terbentuklah masyarakat Islam dan tertegaklah negara Islam.
From aminazli.blogspot.com

1 comment:

  1. bismillah...

    artikel yang sangat menarik.

    kalau kita perhatikan hari ini memang banyak berlaku kecelaruan pemikiran dan kecelaruan perlakuan dalam kalangan umat Islam khususnya..fenomena ini bukan sahaja berlaku kepada para penuntut sesebuah institusi pengajian tinggi, malah turut juga menjangkiti pihak-pihak penggubal sistem bagi sesebuah institusi. punca semua ini kerana salah faham dalam memahami tuntutan agama itu sendiri..

    ^_^, memang tak dapat dinafikan--pentingnya tasawur islam. tambahan lagi, setiap umat Islam perlu ada keizzahan dalam membentuk keperibadian Muslim. "bentuklah islam dalam diri, nescaya akan tertegak negara islam di tempat kamu".

    (",), saya menyeru sahabat-sahabat seperjuangan, bangkitlah kerana Islam.. jangan merugikan diri sendiri dengan perkara-perkara yang memang terang-terang boleh merosakkan usaha kita untuk membentuk keperibadian muslim..

    ---Rasulullah qudwah buat kita semua---

    biar apa orang nak kata pada kita.. yang penting Allah SWT tidak tinggalkan kita...

    "selamat mempertahankan identiti GURU MALAYSIA"

    ReplyDelete