Wednesday, October 21, 2009

Imam diusir dari pesawat US Airways



MINNEAPOLIS 21 Okt. - Enam orang imam yang diusir dari penerbangan US Airways pada 2006 selepas penumpang lain melaporkan mereka berkelakuan menimbulkan kesangsian telah menyelesaikan tuntutan mahkamah diskriminasi mereka, semalam dengan mendakwa pengusiran itu adalah satu kesalahan.

Kedua-dua pihak tidak mahu mendedahkan syarat-syarat bagi penyelesaian sementara yang diumumkan semalam, dan memerlukan pengesahan daripada hakim persekutuan, tetapi ia merangkumi sejumlah wang tunai.

Marwan Sadeddin dari Phoenix berkata, penyelesaian tidak termasuk permohonan maaf tetapi menganggap pengakuan melakukan kesilapan dari pihak penerbangan sebagai permohonan maaf.

Sadeddin juga tidak menyalahkan US Airway atau pihak berkuasa.

"Ia baik untuk semua dan telah diselesaikan. Perbicaraan tidak diperlukan lagi," katanya.

Sementara itu seorang lagi imam yang juga pengerusi Persekutuan Imam Amerika Utara, Omar Shahin berkata, mereka telah mencapai matlamat yang diinginkan.

Penyelesaian sementara telah dicapai di St. Paul pada Isnin lalu dengan Hakim Majistret Amerika Syarikat, Arthur Boylan.

Pertemuan itu berlangsung selama tujuh jam 20 minit dan syarat-syaratnya dirahsiakan, menurut satu dokumen mahkamah yang telah dilengkapkan semalam.

"Kami masih lagi memuktamadkan butirannya," kata Omar Mohammedi, peguam bela kepada imam tersebut.

Menurutnya, penyelesaian tersebut masih memerlukan pengesahan dari Hakim Daerah AS, Ann Montgomery dan dijangka akan mengambil masa dua minggu atau lebih.

Peguam bela kepada Airways Group Inc., Michael Lindberg bagaimanapun enggan mengulas berhubung kes tersebut. - AP

No comments:

Post a Comment