Tuesday, February 1, 2011

BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM . . .

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, kami memulakan entry kali ini dengan serangkap puisi untuk tuan hamba sang pembaca yang budiman.

Lafaz Bismillah pembuka kata
Kata dirangkai dalam bicara
Bicara sastera madah satria
Terkurang bahasa maafkan peramba

Februari 2011. Bulan baru dalam tahun yang baru ini. Moga ianya lebih baik dari bulan yang sebelumnya. Sebelum kita menjengah masuk ke bulan yang baru ini, marilah kita sama-sama intai kembali peristiwa-peristiwa dalam bulan Januari lepas. Semoga apa yang baik dan yang kurang baik di bulan lepas dapat dijadikan iktibar dan pengajaran buat kita dalam meneruskan sisa-sisa kehidupan yang berharga ini.

® ELAUN

Pasti ramai dikalangan guru pelatih yang bising dan merungut tentang kelewatan elaun yang dijangkakan akan diperolehi pada akhir bulan februari @ awal bulan mac.

Tapi Alhamdulillah, rasanya sebelum cuti raya cina yang sedang diraikan ini, semua kampus telah selesai berhubung masalah elaun para pelajar (x taw la kalau ada lagi kampus yang x settle lagi). Namun apa yang bertandang di fikiran adalah,,,adakah rezeki yang diperolehi itu dikongsi dengan insan-insan lain?

Lakukanlah sesuai dengan suruhan Allah SWT dalam surah Al Baqarah ayat 3 yang membawa maksud “(yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezki yang Kami anugerahkan kepada mereka.

*rezeki yang dimaksudkan di sini adalah segala yang dapat diambil manfaatnya. Menafkahkan sebagian rezki, ialah memberikan sebagian dari harta yang telah direzkikan oleh Tuhan kepada orang-orang yang disyari'atkan oleh agama memberinya, seperti orang-orang fakir, orang-orang miskin, kaum kerabat, anak-anak yatim dan lain-lain.


® PILIHAN RAYA KAMPUS

Pembubaran Jawatankuasa Perwakilan Pelajar atau lebih dikenali dengan JPP semestinya telah jayanya terlaksana di semua kampus Institut Pendidikan Guru. Dan tidak sah kalau pembubaran ini tidak dikaitkan dengan pilihan raya kampus!

Selamat mengundi dan jangan abaikan tugas anda tidak kira anda sebagai seorang calon atau tidak, undian anda tetap dikira. Tidak dilupakan juga kepada mantan-mantan Jawatankuasa Perwakilan Pelajar yang telah setia berkhidmat selama sepenggal lamanya. Tahniah dan syabas kerana kalian mampu ke depan bagi mewakili pelajar lain. Setiap cebis kenangan dan pengalaman yang dapat dikutip selama berada lama saf pimpinan JPP, jadikan ianya azimat untuk kita terus kekal sebagai insan yang terbaik.

“sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya”

..At Tiin ayat 4...

® PENDAFTARAN PELAJAR KPLI

Seminggu sebelum cuti raya cina baru-baru ini melihatkan pendaftaran pelajar Kursus Perguruan Lepasan Ijazah (KPLI) sama ada KPLI Sekolah Rendah atau KPLI J-Qaf.

Satu yang selalu kedengaran semasa minggu orientasi mereka adalah ; lupakan ijazah anda bila mana kaki anda telah melangkah masuk ke dalam perkarangan kawasan IPG. Itulah nasihat yang selalu dizahirkan oleh para pensyarah terutamanya kepada pelajar KPLI baru kerana segelintir daripada mereka masih ada yang memandang rendah kepada profesion perguruan.

Pilihlah guru jenis mana yang anda nak jadi? Pilihlah dengan iman kerana iman tidak pernah memilih yang tidak perlu dipilh =)

No comments:

Post a Comment